About my lifestyle include parenting session. Also include working life and my family activity...

Breaking

Tuesday 19 April 2016

Ilmu Untuk Dikongsi, Bukan untuk diperkudakan

Assalamualaikum Dan Salam Sejahtera

Ilmu Untuk Dikongsi, Bukan untuk diperkudakan


Pernah Dengar Orang cakap kalau kongsi Ilmu, ilmu akan bertambah...Selalunya terjadi bila ada orang buat sharing atau seminar. Bertambah la ilmu kalau orang tu kongsi dengan kita balik..klu x, krik krik je la..hehehe... Percaya atau tidak bukan mudah untuk seseorang berkongsi apa yang dilalui @ ilmu yang diperoleh untuk diberi bagi kebaikan orang lain melainkan ada balasan.. Maksudnya akan dapat balik benda lain..Sebabnya dia nak dapat dahulu pon dengan perit jerih.. Bukan kita tahu pon..

Banyak juga individu yang memang buat sesuatu perkara dengan ikhlas tanpa mengharapkan balasan..Contohnya Abg Raja Shamri 3rd force... Memang respect, kehulu ke hilir dia bila ada musibah datang di sesuatu tempat. Boleh kata, ada ja musibah mesti nampak kelibat dia bila memberi bantuan..

Tapi satu benda aku belajar di alam pekerjaan memang elok kongsi sesuatu benda, tapi jangan kongsi keseluruhan... Sebab apa, tidak semua org appreciate apa yg kita ada jika diog pon ada benda yg sama..Nampak kedekut, tapi nk survive memang kadang-kadang kene ada langkah berjga-jaga..

Lebih teruk jika berjumpa dengan orang bila dapat apa yg diperlukan, kita ditendang dan ditikam dari belakang.. Ingat, Langit tidak selalunya cerah..Orang yang kita jumpa pon tidak semuanya sama. sukar dijangka. Lebih baik dipandang kedekut dari diperkudakan kemudian kelak, le[s tu meroyan..heheh.Lebih baik ambil langkah berhati-hati..


2 comments:

  1. Setuju..Jika ada Ilmu jangan kedekut kan..Tapi, kena jadi kedekut juga untuk langkah berjaga-jaga..Okay take noted! Thank you sharing.. :)

    ReplyDelete
  2. Di Konsi ke di KonGsi? Hehehe.. PapaG singgah..

    ReplyDelete