UntOngLAAAAA....

About my lifestyle include parenting session. Also include working life and my family activity...

Leaderboard

Makanan Pejal Pertama Untuk Bayi

Makanan Pejal Pertama Untuk A'sim 

Assalamualaikum w.b.t

Alhamdullilah percubaan bagi penyediaan makanan pejal untuk bayi setelah cukup umur 6 Bulan berjaya.. Sebenarnya 5 Bulan lebih klu ikut Calender tapi dah genap 180 Hari, tibalah masa untuk bagi A'sim makan.. 

Sebelum ini ada terbaca yang Bayi umur bawah 6 bulan tidak boleh makan walaupon bubur dan air suam..Sebab usus bayi masih belum bersedia untuk hadam makanan tersebut. Bayi usia di bawah 6 bulan hanya disarankan minum susu.. sebaiknya susu ibu diberikan sehingga 2 Tahun.

Makanan Pejal Pertama Untuk Bayi
Puree Labu

Sebelum tu Labu dipotong kecil-kecil dan dipanaskan.. Dan lembut, terus blend sebab nak bagi texture makanan tu lembut dan halus... 

Makanan Pejal Pertama Untuk Bayi
Suapan Makanan pejal pertama bayi

A'sim excited sangat tengok makanan dia.. Sebelum nie ashik tengok ibu dan ayah dia makan.. Dia kunyap mulut jer la... hehe.. Untuk penyediaan makanan pejal bayi yang pertama, kami mencuba labu.. Bukan semestinya 1st makanan labu yer... 

Makanan Pejal Pertama Untuk Bayi
Labu 

Ada kawan inform yang labu nie berangin...kena pantau closely la lepas nie.. takut kembung lak.. :).
Nampak gayanya, labu pon dia suka... boleh la teruskan sehingga 4 hari... Ada orang sarankan jangan tukar jadual makanan pejal bayi yang pertama sebab nak tengok sama ada bayi alergi atau x terhadap makanan tersebut.. klu lepas 4 hari x ada apa-apa masalah, maknanya bayi tidak alah kepada makanan tersebut.. klu tiap tiap hari tukar susah ibu bapa nak detect makanan mana yang beri masalah kepada bayi.

Makanan Pejal Pertama Untuk Bayi
John Labu

Sedap sangat ker labu tu? Biar gambar berbicara...boleh pangil John Labu nie..hehehe.. Makanan pejal pertama untuk a'sim berjalan lancar... 

Makanan Pejal Pertama Untuk Bayi
Selesai Makan Puree Labu
 Alhamdullilah setelah makanan pejal yang pertama untuk A'sim berjaya dihabiskan... Dah kenyang agaknya, terus tidur.. 3 Jam lak tu... Selalunya klu pekena susu x sampai 3 jam mesti bangun..

Lepas nie slow slow tukar makanan pejal untuk A'sim. boleh la cuba epal lak nanti..

Tq
6 Komentar untuk "Makanan Pejal Pertama Untuk Bayi"

alahai sedapnye tegok dia makan.

gambar yg 3rd tuh comel giler.mcm menikmati sgt makanan pejal first die..hehe

hehe..comel jer.. mmg sdp labu tuh.. slalu buat cekodok labu drpd cekodok pisang..

alahai cute sungguh tengok dia makan..

- Mia Liana -

Recent Comment

Recent Visitors

 
Copyright © 2014 UntOngLAAAAA.... - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info