About my lifestyle include parenting session. Also include working life and my family activity...

Breaking

Thursday 9 October 2014

Rekabentuk Bangunan 3D

Assalamualalaikum,

Harinie, cheq berkesempatan untuk update Perisian untuk rekabentuk Bangunan dalam 3D. Sebenarnya semua orang mampu buat, yang penting jangan putus asa...
Rekabentuk Bangunan 3D
Sumber : Google

Banyak perisian  yang ada dipasaran untuk merekabentuk sesuatu. Sebelum ini, pernahkan korang dengar perisian AutoCAD, Semasa zaman di Universiti dulu, perisian nie antara yang popular.. Perisian nie dibawah keluaran Autodesk.. Autocad nie selalu buat untuk lakar plan bangunan...tpi dalam bentuk 2D sahaja..
    Rekabentuk Bangunan 3D            Rekabentuk Bangunan 3D
Sumber : Google

Pernah nampak ker logo autocad tue? 

Klu dalam lukisan masa sekolah dulu kan, subjek Kemahiran hidup dan Matematik moden. Ada Bab tentang lukisan isometri tue... Dalam lukisan bangunan pon, akan ada view, pelan bangunan (Tengok dari atas), Pelan Depan (Tgk dari depan), Pelan Sisi (Tgk dari sisi).. Begitu jugak klu guna Perisian AutoCAd nie, Kita kene lukis sekurang-kurangnya 3 lukisan untuk bagi 1 bangunan.. Klu nak lukis 3D dalam autocad boleh, tapi ambil masa yang lama..

Cheq dah cuba guna Autodesk Revit 2013. Yang best tentang produk nie, sekali kita create 1 line untuk wall, secara automatik paparan 3D akan terhasil.. maksudnya dalam autocxad, kita kene create 3 lukisan, Tapi perisian nie, lukis sekali, 3 paparan yang dinyatakan di atas tue pon automatik terhasil. View dalam 3D jugak turut terhasil....

Untuk Produk Autodesk nie ada banyak pakage sekarang, klu untuk bangunan better ambil Autodesk Building Design Suite sebab dia mengandungi perisian berikut:
Autodesk Revit Architecture (Arkitek)
Autodesk Revit MEP (Elektrik & Mekanikal)
Autodesk Revit Structure (Strukture)
Autodesk Naviswork 

Walaupon nama berbeza-beza, tapi sebenarnya penggunaan dia sama jer, cuma dia pecahkan mengikut disiplin.. Tapi perisian ini hanya untuk modeller (term yang cheq pangil).. Sebab designer selalunya dia kene ada analysis dia sendiri. yang nie lebih kepada untuk buat model..

Yang nie model yang dah aku create, tapi belum siap (piping belum masuk..hehe).. Kita boleh view paparan didalam sesuatu ruang( Ni Ruang tandas.. hahaha).. 
Rekabentuk Bangunan 3D
Tandas Lelaki

Klu nak belajar basic pon boleh tengok dalam Youtube.. Senang jugak la...klu ikut step by step boleh create sama macam picture atas tue.. 

TQ 

2 comments:

  1. ow..nilah perisian autocad..timm tau men game sim je..dlm tu boley jugk buat umah..hehe..

    ReplyDelete